13.05.2009 | TIPY
Nejdůležitějším veletrhem koberců a podlahových krytin v evropském, ale i světovém měřítku je DOMOTEX Hannover, podobně pro všechny textilie v interiéru pak HEIMTEXTIL Frankfurt nad Mohanem. Tak jak tvrdí pořadatelé, potažmo komentují média ,,Domotex 2009 a Heimtextil 2009 vyslaly pozitivní signál v těžkých časech“.My všichni příznivci tohoto oboru bychom tomu rádi věřili a držíme palce. Vzhledem k časovému předstihu při přípravě veletrhu ekonomická krize teprve nakukovala do dveří a opravdu na inovacích a kreativitě stánků a hlavně novinkách koberců a textilních podlahových krytin nebyla tato skutečnost znát. Projevila se zřejmá snaha pořadatelů pomoci vystavovatelům nalákat na pořádané akce návštěvníky, hlavně zákazníky – architekty, designéry, obchodníky, podlaháře a konečné uživatele.Struktura, barva, design
Nové trendy a styly v textilních podlahovinách na Domotexu tradičně představuje v sekci Floorforum mezinárodně uznávaný designér Ulf Moritz z Amsterodamu. Na rozdíl od loňska, kdy koberce symbolizovaly čtyři životní styly, jdou trendy letošního roku přímo ke kvalitě materiálu, ke struktuře, barvě a designu – Structure, Colour a Design.
- U trendu STRUCTURE je symbolické motto „méně je více“. Struktury koberců a jejich přírodní optika nejvíce harmonizují s přírodou, jejím klidem a variabilitou.
- Barvy a barevné kombinace jsou součástí trendu COLOUR. Jejich nevázaná odvážnost patří k osobitému stylu a zvýrazňuje jedinečnost barvy v interiéru.
- V konceptu DESIGN hraje hlavní roli kreativita podlahy, koberce a nesmírné možnosti jeho vzorů.
Očekávejte neočekávané
Skupina designérů z Nizozemska, Itálie, Německa, Velké Británie a Japonska prezentovala na veletrhu Heimtextil 2009 nové trendy pod mottem „Expect the unexpected“ (Očekávejte neočekávané). Trendy představili pod názvy:
- ILLUSIONIST – trend přírodní a lidské podoby krásy v konfrontaci se surrealismem;
- TIME TRAVELLER odkrývá naše kulturní kořeny dekorativního umění od art deca po art nouveau;
- FORTUNE TELLER je přehlídkou nekonvenčních vzorů s příměsí etnických vlivů a folkloru z celého světa;
- ALCHEMIST nešetří zvláštními tvary a rozměry, třpytem kovu a kamene;
- WITCHCRAFT se vrací a umělecky ztvárňuje přírodu – zvířecí kůži, kameny, vodu, bažinu atd.;
- u trendu ENCHANTED budete fascinováni harmonií umění, vědy a techniky v provedení plastů, kovů a skel.
Novinky v designu
Kolekce koberců jsou designová a barevná pastva pro oči. Téměř všechny jsou kouzelné, já vyzdvihnu tři firmy. S designovou novinkou přišla firma OBJECT CARPET a představila působivé prostřihávané odměřené koberce. Fantastická hra nůžek s materiálem pevného koberce působí zcela originálně zejména při položení koberce na kontrastní podlahu.Firma Vorwerk představila první hotelovou kolekci axminsterských koberců CASTELLO, autorem některých vzorů kolekce byl již zmíněný renomovaný textilní designér Ulf Moritz.
Po desetiletém vývoji předvedla firma Hagen von Jouanne speciální, vysoce elegantní koženou podlahovinu se snadnou údržbou.
Technické a ekologické novinky
Mimo design trendů byla moje pozornost soustředěna zejména na technické novinky v oblasti vstupních materiálů a hotových koberců. Současně mě zajímají inovace v oblasti výrobních postupů a jejich posun k ekologické a zdravotně nezávadné výrobě.
Zaujala mě nová bavlněná vlákna Kurabo Perfect Cotton™ z Indie. Jsou ze 100% bavlny, ale mají některé vlastnosti jako polyesterová mikrovlákna. Pevnost, optimální parametry při vlhku a z ekologického hlediska také důležitou vlastnost, a to 100% biologickou odbouratelnost.
Premiéru na Heimtextilu 2009 mělo vlákno SeaCell®-Faser active plus. Jde o první antibakteriální a zápach redukující vlákno se stříbrem, které lze bělit. V této fázi se použití soustřeďuje na ložní a kuchyňský textil, v budoucnu jej jistě půjde použít pro koberce, zejména pro domovy důchodců.
Chráněn před nečistotou může být i koberec z přírodním vláknem ze sisalu a kokosu. Firma Otto Golze & Söhne GmbH představila systém ASTRAcare. Je zdravotně nezávadný. Z hlediska inovací přímo u „kobercářských“ firem mě zaujaly dvě společnosti. Obě vsadily na nutnost jít cestou změn k získání ekologického produktu, a to jak při výrobě, užívání, tak i při likvidaci.
Jedna z nich – firma Anker – má kolekci podlahových krytin s příponou „eTX“. Příze této textilní podlahové krytiny jsou z Econylu, kde PAD příze koberce je ze 70 % recyklovatelná a textilní rub se skládá ze 100% recyklovatelného PETgranulátu. Příze ve formě sendviče se k rubu přitlačuje působením teploty a tlaku, také absolutně bez chemie.
Další firmou, která slyší na ekologii, je společnost Vorwerk. K důležitým operacím při výrobě koberců a textilních podlahových krytin patří různé způsoby barvení. Většina barvení se provádí z vodní báze. Spotřeba vody bývá v takových případech obrovská a její chlazení, čištění a neutralizace jsou finančně náročné. Firma Vorwerk je jeden z mála výrobců koberců, kteří kromě jiných novinek zavedli i postup studeného barvení. Spotřeba vody na obarvení 1 m2 koberce činí cca 25 % klasického kontinuálního barvení a spotřebuje se jen 6 % páry. Použitím dávkovacích stanic byla snížena spotřeba barviv a zatížení prostředí zbytky z výroby.
Novinkou byly kobercové čtverce od firmy Vorwerk „TEXtiles® Leichtfliesen“ a „TEXtiles SL® Schwerfliesen“. Jde o ekologickou a zdravotně nezávadnou alternativu ke stávající produkci čtverců na bitumenu a PVC. Oba druhy čtverců jsou plně recyklovatelné, od TÜV Nord mají etiketu „Pro alergiky vyhovuje“ a Deutschen Allergie- und Asthmabund e.V. DAAB je doporučuje. TEXtiles® Leichtfliesen mají rub čistě textilní ze silně kalandrovaného PES filcu, a přesto dosahují hmotnosti 2,5 až 2,9 kg na m2 a vlastnosti při položení vyhovují DIN EN 1307, odstavec A, pro lepené čtverce. Rubová strana TEXtiles SL® je na bázi polyolefinů a tyto více než 3,5 kg/m2 těžké čtverce jsou též plně recyklovatelné.
Novinky mimo Evropu
Zajímavé bylo i úsilí vyspělých firem angažovat se a pomoci v chudých a méně vyspělých zemích. Zaujalo mě organické přírodní vlákno Dhanicha, odborně Susbnia Rastata. Vlastnostmi se podobá jutě, ale je lesklejší a má větší rozměrovou stabilitu; sklizeň je nenáročná a dala by práci lidem v Bangladéši. Vedle vlákna z Bangladéše mě zaujal nápis: Vysoce hodnotná bavlna „Made in Afrika“. Má relativně dlouhé vlákno, ručně se opracovává, ale otevírá cestu nové dimenzi obchodu – odpovědnosti za lidi třetího světa a jejich budoucnost.
Vize budoucnosti – lotosový květ
Na závěr vize budoucnosti o údržbě textilií. Vychází z vlastnosti květu lotosu, který nikdy není znečištěný. Závěry, které směřují k této schopnosti, vycházejí z dlouhodobého výzkumu samočisticích schopností lotosového květu. První prezentaci ekologického výrobku, který se sám čistí, předvedla na veletrhu Heimtextil turecká firma. Představila tkaninu pod názvem GREEN GUARD. Dnes tyto mimořádné vlastnosti prezentuje vlákno dekorační látky a příští rok to mohou být i jiná vlákna (např. kobercová). Denní světlo a UV světlo odstraní organické nečistoty, tkanina je navíc antimikrobiální a sama se chrání před poškozením UV paprsky. Působení na lidské zdraví a obsah škodlivin odpovídají evropským normám.
Dr. Věra Pidrová
Foto: archiv firem