26.03.2021 | Zprávy
Pandemie plány developerů v maloobchodním segmentu zbrzdila, ale neutlumila.
Jedním z důvodů je příchod nových značek na tuzemský trh. V loňském roce, který v retailu zásadně ovlivnila omezení spjatá s Covid-19, přibylo 25 značek, většinou z oblasti módy a módních doplňků. Oproti tomu jich 14 museli zdejší zákazníci oželet, několik dalších významných nájemců ohlásilo redukci ploch nebo rovnou úpadek. „Vzhledem k podmínkám státní podpory a s tím spojené taktiky a strategie se skutečná kondice řady retailových hráčů, včetně gastra, projeví pravděpodobně již během prvního pololetí,“ konstatuje Markéta Křížová z investičního oddělení poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate, která zveřejnila aktuální analýzu zaměřenou na retail v ČR.
I přes obezřetnost přiměla budoucí očekávaná poptávka spotřebitelů spolu s důvěrou ve stabilitu maloobchodního trhu hned několik developerů pokračovat v ambiciózních plánech větších retailových projektů. Stavební boom pak zaznamenávají zejména retailové parky v okolí menších regionálních měst. Nic na tom nemění ani fakt konjunktury e-commerce. S loňskými 196 mld. Kč tržeb vzrostl meziročně o 26 %.
Už tradičně je téměř polovina developerských projektů soustředěna v metropoli a jejím okolí. Na jaře v roce 2021 se očekává dokončení hned dvou významných projektů: kancelářského a obchodního centra Bořislavka Centrum v Praze 6 (10 100 m2) a retailového projektu Spektrum Čestlice (6 600 m2). Dle plánu probíhá kompletní rekonstrukce a rozšíření OC Řepy na Praze 6 (14 500 m2), dokončení je naplánováno na přelom května a června 2021.
Odloženo pak bylo rozšíření Metropole Zličín. Pandemie odsunula i otevření očekávaného konceptu Primark v dokončeném objektu The Flow Bulding na Václavském náměstí, přesné datum otevření zatím nebylo stanoveno.
K letos nejvíce očekávaným projektům patří zahájení výstavby vícefunkčního projektu Savarin v centru Prahy se 35 000 m2 pronajímatelných ploch. V první fázi bude rekonstruován historický palác v ulici Na Příkopě. „Jde o rozsáhlý záměr, Praha však v maloobchodu nedosáhla takové nasycenosti jako Hradec Králové nebo Olomouc. Jisté však je, že Savarin bude muset reagovat na proměnu chování zákazníků i návštěvnost centra,“ konstatuje s poukazem na uzavření některých jednotek na hlavních pražských nákupních třídách Kamila Breen, vedoucí oddělení poradenství a průzkumu trhu BNP Paribas Real Estate.
Zatímco v Praze připadá na 1000 obyvatel aktuálně zhruba 850 m2 obchodních ploch, v Olomouci je to přes 1500 m2. V Hradci Králové, kde mimojiné došlo k propojení OC Atrium a sousedního objektu Tesco, je saturace ještě o něco vyšší. Podle poradců z BNP Paribas Real Estate budeme díky saturaci trhu obchodních center a vlivu pandemie pozorovat snížení výkonnosti některých center a růst neobsazených jednotek.
Dynamickým vývojem prochází maloobchodní trh v Brně. Pozastavena byla modernizace Avion shopping parku, odloženo bylo rozšíření Nákupního centra Královo Pole. Naopak během krátké doby bude dokončena rekonstrukce v OC Futurum, jež rozšířilo svou plochu o 3 000 m2.
Dva významné anoncované projekty jsou situovány do krajských měst. V bývalé části Baťovského areálu ve Zlíně vznikne komplex Fabrika Zlín s 27 400 m2 nákupních ploch. Ve druhé polovině letošního roku souběžně s retailovou částí má být zahájena i výstavba sportovišť a dalších volnočasových aktivit. V Pardubicích, v prostorách bývalého pivovaru, developer Redstone plánuje zahájit velmi brzy stavbu nákupního centra Galerie Pardubice. V komplexu bude vedle obchodů a služeb rovněž hotel a restaurace. Centrum nabídne 50 000 m2 pronajímatelné plochy.
Čilý je vývoj také v subsegmentu retailových parků. Už vloni byl dokončen Retail Park Choceň (5 010 m2), stejně jako první fáze Retail Parku Ovčáry (6 800 m2). Mezi největší projekty patří Aventin Jihlava s klíčovým nájemcem Lidl. Developer ohlásil i zcela nové řetězce přicházející na český trh. Celkem nabídne 38 tisíc m2, první etapa se otevře letos na jaře.
Nájemné kleslo v Praze nejen v nákupních centrech, ale i na tzv. high streets, v některých případech i dvouciferně. Dopady Covid-19 se mohou vedle zpoždění promítnout i do vytížení center, u nichž může růst míra neobsazenosti. Vlastníci i developeři se tomu snaží zabránit nižším nájemným i flexibilnějšími podmínkami – například smlouvami na kratší dobu nebo větším významem tzv. obratovného nájemného.
„Nejistota spojená s dalším vývojem retailu se odráží na růstu výnosů. S rizikem klesá zájem investorů, ač se pokles cen zatím na trhu neprojevil díky chybějícím transakcím. Předpoklad pro tento rok zatím nenaznačuje, že by se tento trend výrazným způsobem změnil,“ uzavírá Markéta Křížová, podle které yield u obchodních center projde v následujících letech výraznou změnou.