26.09.2022 | Praxe
Evoluce vinylových podlahovin přinesla na podlahový trh novinku – rigidní podlahy.
Podlahy s novými vlastnostmi, novými očekáváními a novými skutečnostmi. Novinku podpořenou marketingem dávajícím na odiv právě nové vlastnosti, odlišné od ostatních typu krytin.
Nástup. Marketing.
Není výrobku, který by se, má-li být na trhu úspěšný, obešel bez marketingové podpory. Ta zdůrazňuje pozitivní vlastnosti produktu, poukazuje na jeho silné stránky a, svým způsobem, funguje i edukativně – „dostává“ do lidí nové informace. Edukativní funkce marketingu má však svá úskalí. Protože vzdělávání není hlavním cílem reklamních sdělení, na odiv jsou dávána jen data, která lze bez jakýchkoliv pochybností považovat za žádaná. Ale jako není dne bez večera, ani zcela bez pochyby kladné vlastnosti rigidních podlahovin nejsou bez limitů. A v čem je tedy háček? Není cílem reklamních sdělení upozorňovat na tyto limity.
Marketing. Prezentace.
Úkolem marketéra je představit zákazníkům – prodejcům i koncovým uživatelům – hlavní pozitiva produktu = rigidní podlahy: proč zrovna tento typ podlahoviny, v čem je lepší než ostatní. Podíváme-li se na krytiny označované jako rigidní (nebo také SPC, případně WPC), samotné jejich konstrukční složení přináší několik benefitů, které jsou nejčastěji zdůrazňovány v propagačních materiálech, zejména pevnost a tvarovou stabilitu nosné vrstvy. Pevnost a tvarová stabilita podlahových dílců značí vhodnost pro užití se systémy podlahových topení, nenáchylnost na drobné nedokonalosti podkladu a celkovou odolnost a voděodolnost.
Tyto vlastnosti, a nutno říci, že ve skrze pravdivé, bývají prezentovány obdobnými slogany:
- Ideální na podlahové topení
- Bez nutnosti dokonale rovného podkladu
- Vysoce odolné vůči poškození
- Voděodolné
- Instalace ve velkých plochách
První pohled, bez užití kritického myšlení, ukazuje takřka dokonalou podlahovinu, která vydrží jakékoliv podmínky. Podlehnutí reklamním oznámením láká k užití rigidů v podmínkách, kde by jiné typy podlahovin neobstály. Bohužel tento pohled může lákat i profesionální prodejce podlahovin při jednání s koncovými zákazníky či snižovat obezřetnost realizace provádějících podlahářů. V jakém smyslu? „Nemáte úplně rovný podklad? Ok, nedáme k vám klasický vinyl, ale SPC – tomu to vadit nebude…“, „Máte vlhký podklad? Ok, nedáme laminátovou podlahu, ale SPC – to je voděodolná podlaha…“.
Přestože rigidní podlahy mají celou řadu skvělých vlastností, nelze brát slogany propagačních materiálů za bernou minci pro samotnou pokládku. Vždy je nutné zveřejňované údaje posuzovat v kontextu typu nebo způsobu jejich sdělení. Zjednodušeně řečeno: např. propagovaná voděodolnost je zamýšlena v rámci uživatelských vlastností krytiny. Tedy odolnost krytiny proti vlhkosti nanášené svrchu, např. vytíráním nebo přelitým květináče. U dílců v těchto situacích nedochází k „vystřížkování“, známému mmj. z laminátových podlah. Ale prezentovaná voděodolnost v žádném případě neznačí, že vlhkost podkladu před instalací není třeba řešit…
Snahou následujících řádků je poukázat na prezentované vlastnosti rigidních podlahovin v kontextu reality, poukázat na rizika jednoduchého podlehnutí avízovaným vlastnostem.
Celý článek najdete v časopise DOMO 5/2022, který vyšel 6. 9. a v případě zájmu si můžete napsat o ukázkový výtisk ZDARMA na j.patzakova@atemi.cz.