27.04.2020 | Praxe

Je trendem dnešní doby hledat vady, poukazovat na chyby a kritizovat. Pochopitelně nejlépe práci, dílo či materiály někoho jiného. K tomuto stavu jsme, jako společnost, dospěli během let minulých. Svůj díl viny na tom nesou i média, hlavně bulvárního charakteru, která se nesnaží poukazovat na pozitiva dnešního života, ale naopak hledají hlavně odvrácenou tvář našich životů. A přiznejme si na rovinu, že tímto postupem i z velké části jen reagují na naší vlastní poptávku.

Foto: Obložení z dřevěné 3-vrstvé podlahy

Pro běžného čtenáře či televizního diváka je zajímavější sledovat zprávy o krachujících společnostech, nekvalitně provedených zakázkách, předražených projektech, podvedených klientech a dalších nekalostech (kterých se bez pochyby děje dnes a denně požehnaně). Ale tento stav pomíjí skutečnost, že na každého „okradeného“ zákazníka připadají stovky a tisíce zákazníků spokojených, na každou nepovedenou zakázku připadají tisíce zakázek povedených a minimálně stovky zakázek naprosto perfektních. Bohužel, to bývá považováno za standard („na který nemá cenu poukazovat“). A tak v záplavě špatných zpráv vzniká v lidech dojem, který Václav Havel definoval jako „blbá nálada“.

Foto: Dřevěné přechodové lišty - přechod dřevěné 3-vrstvé podlahy ke krbu

KONKRÉTNĚ V NAŠÍ BRANŽI

Zákazník si vybere podlahovou krytinu a realizační firmu, se kterou se domluví na pokládce. Již v průběhu realizace začíná hledat „mouchy“, což vyvrcholí v čase předávání díla – ať už jeho úplným nepřevzetím nebo okamžitou reklamací. Oba postupy bývají často spojeny s nedoplacením dohodnuté částky. Spouští se spirála reklamačních řízení, znaleckých posudků a dohadů, často končících až v soudních síních. Celý tento kolotoč stojí zúčastněné strany pochopitelně čas a peníze, ale v neposlední řádě i nervové vypjetí.

Foto: Podsvícené schody z dřevěné 3-vrstvé podlahy

Vynecháme-li oprávněné případy, často je pocit křivdy u zákazníka vyvolán negativními zprávami a zvěstmi, které jsou mu předkládány v průběhu realizace a krátce po ní. Při otázce na původ nespokojenosti zákazníka se dozvíte: „Můj kamarád-podlahář říkal, že takto se to nedělá“, „Ptal jsem se u jiné realizační firmy a ti říkali, že takto ta podlaha nemá vypadat“, „Na internetu jsem četl, že se mělo udělat toto a toto jinak“,…. A mnoho dalších podobných vět, obvykle se společným jmenovatelem – někdo „ujistil“ zákazníka, že jeho podlaha byla udělána špatně nebo ho rovnou realizační firma podvedla/okradla. A nebývá výjimkou, že toto ujištění podá zákazníkovi řemeslník z úplně odlišného oboru (malá perlička: setkal jsem se se zákazníkem, kterého o špatné pokládce podlahové krytiny přesvědčil elektrikář, který mi na dotaz na jeho zkušenosti s podlahami odpověděl, že už jednu podlahu pokládal u sebe doma).

Foto: Schody z dřevěné 3-vrstvé podlahy - provedení bez lišt

Kořeny „blbé nálady“ nejspíše sami nevymýtíme, ale zkusme jí sami nepřiživovat. Zkusme nepoukazovat jen na chyby jiných, ale obráceně ukázat co nám se povedlo. Zkusme si vzájemně představit dokonalé provedení některých zakázek. Nemusí se zrovna jednat o „hektarové“ zakázky typu „tam jsem položil x tisíc metrů čtverečních“, ale ukažme si povedený detail obvodové lišty, precizně zrealizované schodiště, čistě provedenou pokládku obývacího pokoje či chodbičky a další, byť třeba drobné, ale povedené detaily.

V jakékoliv lidské činnosti se najdou díla nepovedená, zfušovaná. Ale ukažme si, že většina zakázek v naší malé zemi je odvedena naprosto profesionálně. Že kvalitně provedené zakázky nejsou žádným neobvyklým jevem. Pochlubme se svou zručností. Pošlete nám své fotky zajímavých realizací s krátkým popisem a my je zveřejníme. Popis nemusí být dlouhý a nesmí obsahovat identifikační údaje zakázky (jméno zákazníka, adresu atd. – v rámci GDPR), ani názvy použitých materiálů či jméno firmy (které by mohly být považovány za reklamu).

Foto: Vinylová podlaha (na HDF) s bílými lištami v podkrovním apartmánu

Pokud vás tato idea zaujme, zašlete své fotky s krátkým popisem na email: m.kubin@atemi.cz. V dnešní části pár fotek pro inspiraci.

JAK NA POPIS FOTKY

Postačí krátký popisek typu: vinylová podlaha v koupelně rodinného domu, provedení rohu obvodových lišt, detail schodiště z dřevěné podlahy, chodba z exotického dřeva, napojení laminátové podlahy k dlažbě

Autor: Milan Mrkáček