01.03.2024 | Zprávy
Když ze vztahu klient a dodavatel vznikne společná firma, je to výborný začátek.
Pokud se ze společníků stanou kamarádi, tak podnikání funguje, jak má. Přesně tohle je případ majitelů společností Decoland a Bo Concept CZ, které se zaměřují na interiérový design. Na následujících stránkách představujeme jeden z jich projektů, který byl zapojen v soutěži Interiér roku.
PENTHOUSE, PRAHA
- Kategorie: Soukromý interiér (novostavba)
- Autor a přihlašovatel: Miloslav Kolařík a Jitka Horáková, DECOLAND s.r.o., www.decoland.cz, www.boconcept.cz, www.dorelan.cz
Koncept interiéru je ovlivněn speciálním požadavkem investora, aby v prostoru penthousu vznikly dva oddělené světy – pánská pracovna, šatna, ložnice a koupelna a také dámská šatna, ložnice a koupelna. Na stěnách zůstala připravena místa pro estetické zakomponování uměleckých děl.
Zadání investora:
Navrhnout kompletní interiér budoucího penthousu o podlahové ploše 250m2 a 100m2 terasy do již rozvržených dispozic prostoru nejvyššího patra rozestavěného objektu bytového domu ve stadiu hrubé stavby. Převzít od developera projektovou dokumentaci, projít navržená řešení, jak po stránce stavební, tak po stránce již schválených technologií VZT, ZT, UT, klima, silnoproudých a slaboproudých rozvodů a dojednat s oddělením klientských změn developera rozsah možných změn tak, aby se zásadně zvedl původně navržený standard po estetické a kvalitativní stránce. Následně potvrzené změny zrealizovat v koordinaci s developerem nařízenými subdodavateli tam, kde jejich úroveň odpovídala požadovaným kritériím, popřípadě prosadit změny subdodavatelů tam, kde požadovaná úroveň chyběla.
Při vestavbě interiéru vznikaly časté situace, kdy developerem nařízení subdodavatelé nebyli ochotni, anebo schopni dodat požadované práce v žádoucí kvalitě práce anebo materiálu. Bylo proto nutné složitě prosadit možnost zadání práce jiným dodavatelům, ovšem na úkor významného navyšování ceny za nestandardní řešení. Ocenili bychom, kdyby u podobných projektů byla větší volnost ve výběru subdodavatelů bez penalizace. Na druhé straně musíme ocenit pozitivní přístup celého oddělení změn developera a samotného stavbyvedoucího. Tito byli projektem nadšeni a byli velmi nápomocní.
Při realizaci jsme řešili řadu výzev, níže uvádíme některé z nich:
- u bez-obložkových dveří jsme na jednu stranu křídla nanášeli epoxidovou stěrku a na druhou lepili velkoplošný obklad. Výzva byla, jak esteticky pojmout střet 3 materiálů na hraně dveřního křídla. Lak + stěrka + keramický obklad. Museli jsme najít způsob, jak se vyhnout nevzhledným spárám, které by vznikly díky nutně silné vrstvě lepidla při lepení keramického obkladu přímo na desku dveřního křídla. A pak provést nános stěrky tak, aby 3mm vrstva stěrky šla do ztracena a na hraně opticky nerušila.
- Museli jsme vyvinout nosné ocelové konstrukce a vymyslet způsob jejich kotvení pro:
a) vynesení konzoly lihového krbu
b) vynesení konzoly skříně nad lihovým krbem
c) kuchyňský ostrov ve tvaru krystalu z křemence Taj Mahal
- Najít estetické tvarosloví pro podhled v hlavní obývací části, skrýt rozvody k pěti klimatizačním jednotkám a společně se vzduchotechnickým potrubím vše odvést co nenápadněji do chodby. Podhled nesměl zasahovat do okenních rámů, které byly vyprojektované na světlou výšku 3000 mm.
- Najít estetické řešení jak se v podhledech vyhnout nevzhledným revizním dvířkům, nutným pro přístup k technologiím a nebývalému počtu traf napájejících bohatě osazené LED ambientní osvětlení.
- Najít řešení, jak zabránit žáru z krbu, aby nepoškodil lak konzolové skříně umístěné nad ním.
- Koordinovat dodavatele dveří a truhláře tak, aby rozbalená ořechová dýha v pánské šatně průběžně navazovala na dýhu v místnosti.
- Najít řešení, jak schovat nevzhledné klimatizační jednotky v dámské šatně, anebo v pánské ložnici.
- Výzvou bylo rovněž dopravit na stavbu a nepoškozeně instalovat
a) zrcadlo v dámské šatně o rozměru 3000 x3000,
b) křehké kamenné desky Taj Mahal pro konstrukci kuchyňského ostrova
c) samotnou konstrukci kuchyňského ostrova o hmotnosti bezmála 200kg
d) desku Patagonie použitou pro ambientní svícení na chodbě.
Penthouse má velký obývací prostor, který byl v půdorysu výrazně narušen dvěma sloupy s technologickými stupačkami. Nevzhledné, překážející sloupy jsme ale dokázali využít pro praktické rozdělení celého prostoru do čtyř zón:
- jídelní zóna
- kuchyňská zóna
- televizní, relaxační s pohovkami
- konverzační s křesílky
V zadání bylo dále vytvořit dva oddělené světy, pánskou pracovnu a pánskou šatnu, ložnici a koupelnu a dámskou šatnu, ložnici a koupelnu. Po několika sezeních s investorem jsme dospěli k řešení, které zcela jednoznačně materiálově a barevně prozrazuje, kdo prostory užívá.
Materiálové a barevné provedení společných prostor jsme řešili s paní domu. Vznikly tři varianty za požití různých mramorů a k nim ladících dřevin. Ve výsledné variantě ale kombinujeme béžově šedou epoxidovou stěrku, tmavý travertin a diagonálně sesazenou dubovou dýhu mořenou do tabákově hnědo-šedého odstínu. To vše v kontrastu se zářivým křemencem, neboli quarzitem Taj Mahal a nábytkovými moduly v laku s efektem kotoučem zbroušené oxidované oceli.
V interiéru jsme kombinovali stěrky, kámen, sklo, kov a dřevo tak, aby ve výsledku vznikl neotřelý, nápaditý interiér, který ale bude současně velmi nadčasový a snadno udržovatelný.
Velmi důsledně jsme si pohráli s ambientním svícením. Hlavní obytný prostor nasvěcujeme hned z několika zdrojů. V podhledu jsou umístěny směrově nastavitelné LED spoty, rozdělené do jednotlivě oddělených zón. Každou ze zón lze dále individuálně svítit ambientním světlem z lustrů. Velmi příjemné regulovatelné světlo pak prostoru propůjčují LED pásky zabudované do subtilních hliníkových profilů o hraně vysoké 3 mm po celém obvodu třístupňového kaskádového podhledu. Elegantní LED pásky umístěné za skleněnými policemi tak, aby prosvěcovaly pouze hrany polic rovněž, poskytují příjemné nenásilné světlo. Všechna světla mají jednotnou barvu 3000K.
Šatny jsme kromě směrově stavitelných LED spotů nasvítili zabudovanými světly v prosklených skříních, která jsou spínaná na pohybové čidlo. Poskytli jsme tak velmi příjemné prostorové světlo pro příležitosti, kdy člověk šatnou pouze prochází a nepotřebuje hlavní světlo.
Interiér jsme ozvláštnili několika velmi dominantními prvky:
Především mezi ně patří kuchyňský ostrov ve tvaru krystalu. Základ krystalu tvoří laserově svařovaná konstrukce z nerezové oceli vyrobená dle počítačového modelu na milimetr přesně.
Konstrukce je obložená deskami křemence řezaných v rozměrech a úhlech navržených v počítači.
Do konstrukce jsme zabudovali odsavač par se spodním odtahem a korpusy 6 zásuvek na zátěžových pojezdech. Pojezdy musí vynést čela zásuvek z křemence o hmotnosti až 25 kg.
Do průběžné spáry nad horní zásuvkovou řadou, jsme atypicky a skrytě zabudovali 2 zásuvky 230V a dvě USB zásuvky. Tím jsme se vyhnuli rušivým krabičkám na pohledových plochách krystalu.
Další velmi dominantní prvek v interiéru je podsvícený kaskádový stropní podhled, který přechází do vertikální, rovněž podsvícené kaskádové stěny. Vertikální kaskáda poslouží jako rám budoucí autorské plastice.
Investoři jsou milovníci umění, proto jsme mysleli na řadu velkých čistých ploch, připravených pro estetické zakomponování uměleckých děl.
Článek vznikl ve spolupráci s Institutem bytového designu, pořadatelem soutěže Interiér roku.
Fotograf: Jiří Ernest