19.03.2024 | Zprávy
Aby dřevo bylo více dřevo
Kromě přírody, která se postará o základní genetickou výbavu dřevěných krytin (barevnost, velikost a množství suků, prokreslená léta...), se na výsledné podobě podlahy podílí i člověk. Zvolenou technikou povrchové úpravy, jako je kartáčování, ruční škrábání nebo řezání, totiž dokáže přírodní vzhled krytiny ještě více zdůraznit, tedy aby dřevo vypadalo ještě více jako dřevo.
Foto: Kährs_Kolekce Smaland_dekor Oak_Sevede_Přírodní olej, mořený do hněda, lehce kouřový, kartáčovaný, ručně škrabaný, zkosené hrany 4V, zdroj: KPP
„Nejoblíbenější je technika kartáčování a zkosené hrany, tzv. V drážky, tyto techniky se prolínají všemi současnými kolekcemi,“ potvrzuje Aleš Viktorín, vedoucí regionálního prodeje společnosti Kratochvíl parket profi. „Cílem je vizuální úprava povrchu do rustikálnějšího vzhledu, zviditelnit a zvýraznit kresbu dřeva, aby dřevo vystoupilo ven, postaršit ho a opotřebit.“ Ne že by tu ještě nedávno nebyly i opačné trendy, které chtěly dřevo stylizovat do modernější podoby. „Dřevo bylo upravováno do moderního, až umělého vzhledu, s hladkým povrchem s vysokým leskem, takže povrch vypadal skoro jako sklo. Přidávaly se perleťové pigmenty, opticky se potlačovalo dřevo na minimum a při pohledu proti světlu jste nepoznali, zda se jedná o dřevo nebo o laminát. Tento směr se příliš neujal,“ pokračuje Aleš Viktorín ze společnosti Kratochvíl parket profi, která je u nás výhradním distributorem největšího evropského výrobce dřevěných podlah Kährs, ale na trh dodává i pod vlastní značkou KPP.
Přehled technik povrchových úprav: Aby dřevo vystoupilo ven
Dřevo je přírodní materiál a každé prkno, které se vyrobí, je originál. „Klidné“ krytiny s minimálními barevnými rozdíly a téměř bez suků jsou získávány z vnitřních částí stromů, které vyrůstaly v mírných klimatických podmínkách. Naopak rustikální podlahy s výraznými rozdíly v barevnosti, se zřetelnými suky a prasklinami pocházejí spíše ze stromů z drsných severských podnebných pásů a vyrobeny byly z vnějších vrstev kmene. Tento přírodní vzhled krytiny následně zvýrazňují různé techniky povrchové úpravy.
Zkosené hrany neboli tzv. „V“ drážka
Zkosením hran u jednolamelových podlahových desek se zdůrazní tvar lamely, čímž podlaha získá rustikálnější a robustnější vzhled. Výrobci docilují zkosení hran frézováním. Někdy se zkosí hrany pouze na dlouhých stranách (označení 2V), ale nejoblíbenější jsou 4V, tedy „V“ drážky na dlouhé i krátké straně lamely.
Kartáčovaný povrch
Jedná se o metodu, kdy jsou vykartáčována měkká vlákna dřeva mezi tvrdými letokruhy. Kartáčováním povrchu se zvýrazní přírodní struktura a vytvoří se dodatečná textura. Ke kartáčování se používají především ocelové kartáče, kterými se z palubky odstraňuje měkká vrchní vrstva dřeviny. Dřevo tím získá velmi působivý, rustikální vzhled. Stejný efekt je docílen přirozeně u dřevěných povrchů namáhaných mechanickými vlivy, ale až po několika desetiletích. „Kartáčováním je dnes upraveno 90 % kolekcí dřevěných podlah Kährs, od kolekce Da Capo po nejnovější Beyond Retro,“ říká Aleš Viktorín z KPP.
Foto: Kährs_kolekce Da Capo_dekor Dub Sparuto_Přírodní olej, kouřový, kartáčovaný, ručně škrabaný, s dřevěnými kolíky, zkosené hrany 4V, zdroj: KPP
Ručně škrábaný povrch
Nerovnoměrným ručně hoblovaným povrchem je dosaženo zcela originálního vzhledu na způsob starých prkenných podlah. Vyškrabování zvýrazňuje a dokresluje přirozenou kresbu dřeva, většinou se používají klasická dláta i další tupé předměty. „Zatímco u kartáčování zůstává povrch dřeva hladký, pouze se vyčeše měkká tkáň, což je vidět proti světlu, u ručně škrábaného povrchu je výsledkem zvlněný povrch. Při ručním škrábání se zasahuje do rovinatosti povrchu, je to hlubší zásah a výsledkem je zvlnění plochy,“ vysvětluje rozdíl Aleš Viktorín z KPP.
Vzhled Riverstone
Ruční zpracování Riverstone je řemeslná technika, kdy se místa okolo suků ohoblují do hloubky, čímž se suky značně zvýrazní a navodí se dojem starých prkenných podlah. „Výsledek opravdu působí, že dřevo je omleté vodou a říčními kameny. Bezprostředně kolem suku je dřevo nejtvrdší a po opracování suk vystoupí na povrch, což ucítíte, když přejedete po povrchu rukou,“ říká Aleš Viktorín z KPP.
Řezaná struktura
Řezáním se narušuje a odstraňuje měkká vrchní vrstva dřeviny. Palubky mohou být řezané příčně či podélně, řezání může probíhat strojově i ručně. Tato úprava je typická např. pro kolekci Kährs Smäland.
Dřevěné kolíky
Dřevěné kolíky čtvercového tvaru nebo spoje ve tvaru motýla jsou precizně řemeslně zpracovány a dodávají tak podlahám jedinečný design a styl. “Dnes už to je jen o designu, o umocnění starého vzhledu podlahy. Dříve se podlahy kolíkovaly, čímž se kotvily, takže kolíky měly praktickou funkci. Klasickou ukázkou je kolece Kährs Da Capo,” pokračuje Aleš Viktorín z KPP.
Podlahy starobylého vzhledu
Spojením vzhledu časem opotřebované podlahy s matným povrchem, ošetřeným přírodním olejem, je dosaženo zvlášť útulné atmosféry starých podlahových krytin. „Řekl bych, že tady se spojilo více technik, aby dřevo ostařily a vypadalo opotřebovaněji,“ popisuje Aleš Viktorín z KPP.
Moření
Mořidla slouží ke zkrášlení barev daných přírodou – mořidla nabízejí různorodé odstíny - od světlých po tmavé, hluboké a exotické barvy. Mořená podlaha získává nový barevný nádech, mořením se mohou sjednocovat či naopak zvýrazňovat barevné nesoulady dřeviny, podtrhne se přírodní struktura dřeviny se suky a letokruhy.
Bělení
Bělení je moření, při kterém se dřevo zesvětluje, vytvářejí se zajímavé bílé kresby. Pomocí bělení se rovněž odstraňují nežádoucí barevné skvrny. K bělení se využívá především pigmentovaných laků a olejů.